';

Om mig

Jeg hedder Klaus, er 61 år og bor i Davao, Filippinerne.

Jeg har boet 10 år i Asien og forlod Danmark efter at jeg læste at man måtte tage sin førtidspension med sig, så det gjorde jeg og emigrerede til Thailand hvor jeg nåede at bo i 8 år inden jeg blev træt af landet og forsøgte mig i Cambodia hvor jeg kun var i 8 måneder inden jeg drog til Filippinerne hvor jeg nu har været i 1 1/2 år.

Jeg har altid haft lyst til at rejse og har været jorden rundt med skib 2 gange, jeg har kørt de eropæiske landeveje tynde i 30 år og har brugt mine ferier i det sydlige europa, jeg har rejst rundt i Asien og har kørt tusindvis af kilometer for at opleve, en lyst der aldrig forsvinder !

Jeg har kørt i tog gennem Java hvor jeg oplevede verdens største buddistiske tempel Borobadur og har kravlet på vulkaner både på Java og på Bali.

Har boet i et flydende bambushus og har snorklet i den Thailandske bugt samt har kørt 7.500 kilometer rundt i nord Thailand og har på intet tidspunkt mistet lysten til at rejse og opleve jeg fortsætter med indtil festen er forbi og min aske bliver hældt i havet der har min kærlighed.

Så det handler min blog om, rejser og oplevelser nu i Filippinerne der har så meget at byde på, bortset fra hvor jeg bor nu jeg kraftigt overvejer at ændre på ved at finde en ny adresse hvor jeg uhindret kan køre rundt og opleve uden at være bange for terror der har sin klamme hånd om Mindanao hvor jeg bor, så lige pludselig oplever jeg noget nyt igen 🙂

En lille beretning fra vores tur igennem Panama kanalen.

Den 9. okt. startede turen fra Københavns lufthavn kl. 6.30 med Air Berlin til Düsseldorf og derfra videre til Miami.

En fin tur, vi landede i Miami og kom smertefrit igennem deres emigration. Fik hurtigt en taxi til hotellet.

Det var luksus, vi havde ikke selv valgt det, og det var ikke lige noget vi ville have valgt.
Der var på Amerikansk vis 2 store dobbelt senge, så høje, at jeg måtte have en skammel for at komme op i den. Ha ha.

Vi var lidt brugte, men gik bare lige en lille tur rundt om huset det var ok vi boede med en flot udsigt over havnen, og viste det sig et gratis tog i ” i baghaven ”.

Vi havde en lille sjov oplevelse, vi var godt brugte , så jeg bestilte 2 sandwich op på værelset.  Det kom en tjener med ET BORD DÆKKET OP TIL 2 med vandglas og 2 tallerkener under låg med en sandwich til hver + pomfrits.  Det var et bord til 4.

Vi kunne næsten ikke spise for grin.

Nå vi sov jo godt om natten og var klar til at tage oplevelserne i brug. Den første var nu ikke den morsomste, 200,00 kr. for morgenmad, jo, så er den betalt. Men ok vi spiste jo der hver morgen til en pris af 1000 kr. når man kun skal have en kop kaffe og et stykke toastbrød føler man sig lidt snydt.
Nå men efter morgenmad havde vi bestilt en citytur blev hentet kl. 9.00 og kørte så rundt til en masse steder i Miami, og en tur ind i ”Little Havanna” et Cubansk område, hvor vi så en mand der rullede Havanna cigarer der fik vi også kaffe.

Hjemme igen efter en dejlig dag, vi gik ud for at finde et sted hor vi kunne spise aftensmad, det fandt vi i den næste gade.

Så var vi brugt op, og gik hjem i seng.

Dagen efter havde vi bestemt, en tur ud til et meget stort center, ( hvor vi har været for 20 -25 år siden).

Det var stort dengang men var 3 gange så stort nu. Man bliver hentet og kørt derud kl. 10 og bliver hentet igen kl.17.  Vi fik da købt nogle små ting.

Så havde vi jo set den gratis metrobane, det må man prøve!  Vi hoppede på og kørte derud af , det var en sjov oplevelse den metro snor sig rundt oppe i højden ud og ind af husene og rundt om dem der hvor den kan komme rundt. Den er førerløs i stil medvores metro.  Der var 3 forskellige linier og vi prøvede dem alle.

Det var jo gratis!!!!  Vi fandt et stort supermarked hvor vi kunne kaffepulver.

Vi var så på et stort marked, der var en dejlig fiskebod, der fik vi frokost. Der var jo en masse flotte store både (meget store både). Dem har vi også kikket på alle sammen.

Dagen efter var det tid til at køre over til vores krydstogtskib Norwegian Star, det gik meget fin jeg havde  ordnet check ind os ind hjemmefra så vi gik lige hen og fik nøgler til kahytten. Men så holdt det lette op, myndighederne var ikke kommet, de skal kontrollere dem der skulle fra borde. Der sad vi så i 3 timer og ventede på at komme om bord.

Vi fandt kahytten og flyttede ind, Oves kuffert havde fået en hård medfart det ene lukketøj var væk og det andet faldt af da vi åbnede kufferten, den kunne slet ikke lukkes.
Internet koster den nette sum af 1½ dollar i minuttet = men 9 kr.

Dagen efter klagede jeg over den medfart den havde fået, det tog 5 dage for ledelsen at finde ud af , at de skulle betale en ny kuffert, vi havde nogle diskussioner om det , Oves kuffert var  en hård kuffert med 4 hjul.

De havde en de havde repareret som de tilbød mig den var meget større, men det var vi ikke interesseret i, den havde også kun 2 hjul. Så nej tak en ny med 4 hjul. Så komde med en håndbagagekuffert med 2 hjul , desværre det var ikke den heller. Så kunne vi gå i byen og købe en kuffert og komme og få regningen refunderet.

Så i Mexico var vi på en bytur hvor vi så fik købt en kuffert samme størrelse og med 4 hjul
ikke hård, men ok. 999.90 Mexico  penge = med 80 US dollar = 465 dk.

Nå men vi sejlede fra Miami kl.20 skulle have været af sted kl. 18 men vi havde ikke fået brændstof nok så lidt forsinket.

Så havde vi 2 døgn i søen , hvor vi havde tid til at finde ud af skibet, her er jo mange ting, der er 27 barer, 8 restauranter,  4 svømmepool, 8 spa, 3 teatersale, fitnesscenter, bibliotek, golfbane, løbebane, div. Spil som jeg ikke kender.   Forretninger med tøj, smykker, vin, helsevare, ure, souvenirs, maleriudstilling, (fornyes dagligt) utallige soldæk.

Maden om bord var nu ikke den store oplevelse, spiselig men uden variation og lidt for meget
 ”rodsammen ” og lidt for mange ting på skibet virkede ikke , så var kaffemaskinen utæt og kaffen rendte ud over det hele , så virkede juice automaten ikke, så var det de automatiske døre der ikke kunne lukke op . Lidt for mange af den slags fejl og mangler.

Nå det var lidt brok, det kan ikke overskygge den oplevelse det har været.  Vi ankom til Columbia / Cartagena  16/10  tidligt om morgenen vi havde bestilt en sejltur med et gammel ”sørøverskib” det var en havnerundtur, med dansere og musik. Pludselig var Larsen væk !!  hvor mon han blev af ? jo han havde fundet ejeren som også selv sejlede sit skib, han var nordmand , mens manden der fortalte hvad vi så talte på engelsk, noget som Larsen ikke får så meget ud af.  Men skibet havde ejeren fundet på en skrotplads i Jylland og restaureret i Sverige, det var jo en historie som Larsen kunne forstå. En god tur vi gik op i en lille butik på kajen og sendte et kort til Annelise, hun samler på frimærker så nu bliver det spændende at høre om det kommer hjem.

17 / 10 Kl. 15 skulle vi sejle mod Panama kanalen.

Der lå en masse skibe på reden og ventede men vi sejlede direkte mod den første sluse, der var linet op med video på balkongen og kamera i stolen, Larsen gik om på bag bord side mens jeg dækkede styrbord.

Der var 2 små vogne/ tog på hver side af os til at trække os igennem sluserne, men det var pr. lille robåd de kom ud til os med wire til togene.

Der er 3 sluser i den første del, vi bliver hævet 21 m, fascinerende, skibet var så stort , at vi kunne lige akkurat være i slusen.  Så følger en utrolig flot sejlads over en indsø, masser af natur, og masser af fugle , vi sad på altanen og nød den tur.

Om eftermiddagen var vi fremme ved udgangen til det store stille hav og skulle så ned med 2 sluser det gik fint, der var en stor tilskuertribune hvor der var en masse mennesker der vinkede til os.
Så igennem en bro der mindede meget om  Harbour Bridge Sydney. De var også ved at lave et walk rute over broen netop som i Sydney.

Efter Panama gik turen til Puntarenas  Costa Rica. 19/10

Her var vi på en tur til en kaffeplantage der fik vi en masse ting at vide som vi ikke lige viste noget om. Bl. A. at umodne kaffebønner var søde, at de skulle blive røde før de kunne høstes, at de håndplukkes, og det er fyrings grund at plukke de grønne, hvilket gør det til et omstændigt arbejde at plukke kaffen.

Man lavede også likør. Vi fik smagt på det hele, det var en dejlig tur, flot område masser af bjerge.
21/10 ankom vi til Porto Chipas i Mexico.

Her var vi på en by og kultur tur. Der drejede sig om Mayer kultur pyramider, på museum, og i kirken.

En flot katolsk kirke, der var musik og dans næsten alle steder hvor vi kom. Det var også her vi købte kufferten.

22/10 til Huatuloco

Her var vi på helseplante tur. Det var meget sjovt at se der er ikke den sygdom , de ikke har en plante for.

Derefter var vi en tur på tequilaria, her var det næsten umuligt at få samlet hele bussen igen der var smagsprøver på det hele.  Som starter med afbrænding af en agaveart i et stort åbent hul på gårdspladsen.

Derefter bliver de knust i en mølle og sat til gæring og senere destilleret, og tilsat flere forskellige arter af smag. Hvilket gav mange forskellige  tequila.

Det var en ”ny by ” først anlagt i 1998 og de var i gang med masser af nye vejanlæg, så det var en by i meget stor udvikling.

Vi havde så en dag på søen, vi trængte også til afslapning, man får mange indtryk som skal nå at fæste sig.

Ove var heldig, at se en stor flok af delfiner der legede langs med skibet.

24/10 kom vi til Valarta i Mexico.

Gik vi en tur, det var meget varmt, og blev ikke til så meget.

25/10 Capo San Lucas Mexico.

Vi lå på reden og skulle ind med tenderbåde, det gik nu ganske roligt. Vi havde besluttet bare at tage en osetur inde i havnen, en meget stor lystbådehavn. (lige noget for Larsen). Her satte vi os så og nød havnelivet, så på dans og musik, fik en ”kop øl” og nød livet, vi skulle være tilbage på skibetkl.13, skulle afgå kl. 14.

Så en dag i søen , skulle bruges til , at hente vores ” sprut” som skibet havde beslaglagt og kunne udleveres den sidste  ”sø dag” , vi havde også købt en DVD der var optaget om netop vores tur igennem kanalen, den skulle også hentes i dag, der skulle også pakkes , vi skulle fra borde kl. 8 så vi havde lidt travlt.

27/10 ank. Los Angeles.

Det var kaos, myndighederne var ikke kommet for at kontrollere pas,  der var en meget fornem plan for i hvilken orden man skulle fra borde , men alt gik i fisk, til sidst var det faktisk kun rækkerne med grubber der kom i land , så jeg hankede op i Larsen og sagde vi går denne vej, da vi stod bad et dansk rejseselskab, regnede jeg med det gik nok, der kom så en og ville vide om vi var en del af den danske gruppe , nej sagde rejselederen, de er danske men ikke med os. Så skal I lige ud på dækket og ned i den anden ende af skibet , nej sagde jeg vi er en gruppe, hun lignede et  ?  ja sagde jeg han er sammen med mig og jeg er sammen med ham , så opgav hun og vi kom fra borde.

Så ud og få fat i en taxi til hotellet, vi fik et fin værelse, men udsigten var ikke så god , vi kunne kikke ud på et tag.

Det var dyrt her, vi startede med at skulle have lidt frokost det blev vi enige om at få på hotellet kl. var jo nu 14. bare lidt let mad der var jo ikke så langt til aftensmad men det kostede bare 300 kr.
Morgenmad 200 kr. aftensmad 500 kr.

Men vi måtte jo ud og se lidt på livet, der var en ”gratis” bus lige henne på hjørnet, vi måtte jo spare lidt  hi hi.  Den skulle køre ud til Queen Mary den ligger son museums skib her, det var alle tiders den kørte ned til en kæmpe lystbådehavn med bådudstilling, der var da nogle ”små” både på omkring 40 fod.

Det måtte vi selvfølgelig se på Queen Mary det opgav vi at komme ind og se.

Det kostede den nette sum af250 kr. p.p. det syntes vi godt nok ikke vi havde lyst til.

Da vi havde været på alle de ruter som de gratis busser kørte, gik vi dagen efter hen for at tage metroen.

Den kørte lige bag ved hotellet, som sagt så gjort, da vi prøvede på at læse os til hvordan man fik billetter, kom en person fra metroen og , beklagede , men metroen kørte ikke p.g.a. tekniske problemer, men man havde sat en ” gratis” bus ind , den kunne vi bare tage.  Hvor heldig kan man være vi kørte så til ende stationen med bussen, og retur igen , vi skulle jo rejse hjem samme dag så det var for at fylde tiden lidt ud.

Vores indtryk af Los Angeles er nu ikke så imponerende, deres arkitektur er ikke noget at prale af. Det er måske forkert vi havde kun 1½ dag.

Internet på hotellet var free i en time lobbyen, men kostede 125 kr i døgnet på værelset, vi valgte lobbyen.

Kl. 15 blev vi hentet af en bus , som kørte til lufthavnen, kl  19 lettede vores fly til Düsseldorf,  en ventetid på 3 timer ( vores fly var forsinket 1 time)

V i landede i København kl 19.30 den 30 .okt  det var en lang vej hjem , så vi var trætte, en lille rugbrødsmad og en kop te.  I seng kl. 22 herligt en skøn tur men dejligt at være hjemme igen , nu går turen til Thailand den 13.nov.