';

Om mig

Jeg hedder Klaus, er 61 år og bor i Davao, Filippinerne.

Jeg har boet 10 år i Asien og forlod Danmark efter at jeg læste at man måtte tage sin førtidspension med sig, så det gjorde jeg og emigrerede til Thailand hvor jeg nåede at bo i 8 år inden jeg blev træt af landet og forsøgte mig i Cambodia hvor jeg kun var i 8 måneder inden jeg drog til Filippinerne hvor jeg nu har været i 1 1/2 år.

Jeg har altid haft lyst til at rejse og har været jorden rundt med skib 2 gange, jeg har kørt de eropæiske landeveje tynde i 30 år og har brugt mine ferier i det sydlige europa, jeg har rejst rundt i Asien og har kørt tusindvis af kilometer for at opleve, en lyst der aldrig forsvinder !

Jeg har kørt i tog gennem Java hvor jeg oplevede verdens største buddistiske tempel Borobadur og har kravlet på vulkaner både på Java og på Bali.

Har boet i et flydende bambushus og har snorklet i den Thailandske bugt samt har kørt 7.500 kilometer rundt i nord Thailand og har på intet tidspunkt mistet lysten til at rejse og opleve jeg fortsætter med indtil festen er forbi og min aske bliver hældt i havet der har min kærlighed.

Så det handler min blog om, rejser og oplevelser nu i Filippinerne der har så meget at byde på, bortset fra hvor jeg bor nu jeg kraftigt overvejer at ændre på ved at finde en ny adresse hvor jeg uhindret kan køre rundt og opleve uden at være bange for terror der har sin klamme hånd om Mindanao hvor jeg bor, så lige pludselig oplever jeg noget nyt igen 🙂

Så er det tid at forlade Cebu der har budt på lidt af hvert med fede oplevelser og så de mindre fede oplevelser !

Vi har brugt dagene her på at komme os oven på de 2 hårde transport dage fra Davao til CDO + færgen til Cebu der var lidt hårdt ved bentøjet for os begge, og her kommer lige en sjov historie !

Da vi ankom til Cebu stod vi oppe på dækket og beundrede tovværk og andet sømands relateret grej mens færgen langsomt blev halet ind til kaj, Fillipinerne der opførte sig som om der var udsalg på noget mad havde allerede stået i kø i lang tid for at komme fra borde, altså som i en flyvemaskine der lige er landet selv om vi slet ikke havde lagt til. Vi tog det roligt og røg en smøg indtil vi kunne se folk gå på kajen, vi gik ned mod vores luksus sovesal hvor nogle uniformerede gutter stod og råbte et eller andet, da en af dem fik øje på mig spurgte han om jeg ville have en portør, ja for fanden næsten råbte jeg i bar glæde over ikke selv at skulle slæbe alt mit grej og for splintens skyld.

Jeg viste ham hvor vi havde sovet og vores baggage han tog på skulderen og næsten småløb så vi slet ikke kunne følge med ned af alle trapperne og skubbede meget uhøfligt til de andre ombord der slet ikke respekterede os to gamle, så der fik de karma 😉

Nå, vi kom endelig ned på kajen hvor gutten begyndte at gå i den modsatte retning af hvor strømmen af passagere ellers gik, splinten blev nervøs for sine kager han havde med i tilfælde af at han skulle blive sulten men blev rolig da baggagen blev lagt op på en ussel vogn. Så vi begyndte at gå den meget lange vej ud af området der tog lidt hårdt på splinten der pludselig fik tilbudt et lift oven på baggagen. Så der gik jeg alene mens splinten kom med spydige bemærkninger om den hårde asfalt mens han sad oppe på baggagen og nemt overhalede mig, skiderik siger jeg bare 🙂 🙂

Nå tilbage til historien !

Så vi har siddet en hel del forskellige steder der har været hyggeligt. Og selv om ingen af os er født med shoppe gen som kvinderne, har vi besøgt de to største shopping malls her i byen, den første var bare for at gøre et eller andet hvor vi fik noget god mad og en sludder med en sød pige der faldt fuldstændig sammen da hun så mig i øjnene (de er blå) første gang. Hun arbejdede på den restaurant hvor vi havde valgt at komme lidt væk fra det forbandede søde Fili mad og hyggede så med noget mad vi også kan købe hjemme, det var sgu en stor oplevelse at gnave maden vi snakkede om men blev hele tiden afbrudt af servitricen igen og igen, så det ende med at jeg fik kold mad, hun snakkede og snakkede mens hun stirrede mig direkte ind i øjnene og lød til at være fornuftig der var en forandring hvor det er svært at føre en bare nogenlunde intelligent samtale med andre folk, så jeg sagde hej og på gensyn da hun skal samme sted som os i får at vide om lidt hvor er 😉

5fb99d80_z

Hotellet her er superfedt og har været godt at bo på, ingen fejl og mangler som ellers er standard, personalet er altid smilende og venlige så vi følte os godt tilpas i de 5 dage vi blev her mens vi krydser fingre for at vores næste mål kan tilbyde et lige så gæstfri ophold, det eneste jeg var ked af at opleve var taxi chaufføren der kunne fortælle at pigerne der arbejder på hotellet kan findes på gaden om aftenen hvor de prøver at tjene penge ved at trække vi fik et glimt af i går aftes, det ødelægger ligesom lidt af oplevelsen !

Og det er grunden til at jeg er hård og kontant når nogen prøver på noget, for jeg har boet i Asien i 10 år og har ingen tålmodighed eller tid til det og kender deres tricks, så når splinten skriver at jeg siger nej skal det tages bogstaveligt, jeg er kold som jordbæris og åbner feks døren i en taxi mens vi kører så chaufføren er nødt til at stoppe, mig skal de ikke løbe om hjørner med 😉

Det var på turen hjem fra SM Seaside City Cebu vi fik det at vide, SM Seaside City der er Filippinernes 4 største shoppingmall uden for Manila er på hele 429,971 m² i 5 etager med både skøjtebane, skydebane og bowling hal der er sindssygt stort og noget der skulle opleves, vi brugte nok 3 timer på at sjoske rundt og så kun omkring 30 % af det her monster store center der ligger direkte ud til havet der fik os til at gå rundt for at finde en restaurant med udsigt vi aldrig fandt. Folk kørte rundt på små el scootere vi ærgrede os over vi ikke havde set noget før, for så havde der sgu været ræs i de blankpolerede lange gange 🙂 🙂

Greenbelt.Makati.original.5329

Cebu City er lille med en vild trafik og et hav af mennesker vi fik at vide var omkring 1 million på 315 km² og ikke min kop te, alt lortet flytter med turisterne så man skal passe på når man bevæger sig rundt så glæder mig til flere oplevelser som dem vi havde da vi var oppe på toppen og ude i naturen der var utroligt flot i kan se i den lille film her hvor splinten optræder på slap line som turist 🙂

Tryk på tandhjulet nederste højre hjørne og vælg den øverste kvalitet for at se hvor flot udsigten var deroppe !

Jeg kan godt lide at tage billeder og synes selv jeg har været heldig med billedet af hende her der stillede sig op for familiens skyld 😉

Tiden her er gået hurtigt og har brugt en del tid på vores videre færd der desværre ikke kommer til at foregå som ønsket, jeg fik aldrig svar fra den lille ø og priserne på de andre hoteller ligger omkring 600 Dk pr nat vi ikke vil betale, så der er nye boller i suppen !

Så vi tager en færge i aften klokken 19 der sejler os til Iloilo hvor vi ankommer i morgen tidlig.

2019-04-12 15_48_03-Cebu City to Iloilo City - 4 ways to travel via bus and ferry, and ferry – Googl

Og holder en hviledag hvor vi får ordnet splintens visa inden vi tager endnu en færge til

Palawan

2019-04-16 13_17_24-Iloilo City to Puerto Princesa - 2 ways to travel via plane, and ferry – Google

vi begge glæder os til da den tager 24 timer så vi kan stå og stirre ned i vandet endnu en gang og måske være heldig at se fisk, men der bliver et stop på en lille ø der hedder Cuyo hvor vi bliver i nogle timer inden vi fortsætter mod Puerto Princesa på øen Palawan der har rigtig meget at byde på af oplevelser, her har jeg fundet en bungalow til os i vandkanten og lysår fra turisme og larm hos Bayog Beach Campsite, det glæder vi os begge til og bliver der i 11 dage så vi kan blive solbrændte og mentalt renset.

1158472_16011421030039150078

Hvad der skal ske videre kommer jeg frem til på et tidspunkt og skal nok fortælle om det når det er tid, splinten får heller ikke noget at vide før i gør der irriterer ham mindre end før fordi jeg vikler noget ind han gerne vil opleve eller prøve og stoler på at jeg gør hvad jeg kan i mit spritnye job som tour guide i et land jeg bor i men aldrig har været rundt i, så alt er også nyt for mig 🙂

Hvis i vil læse om de steder vi kommere kan i trykke på de blå link jeg har flettet ind i Dagbogen !

Det var bare det jeg ville sige.