26.10.2019 – Nyt land – nyt liv !

Endelig kom der en afslutning på det rakkerliv jeg har haft siden starten af september og jeg har nu en dør jeg kan lukke og være mig selv.

At finde noget at bo i var ikke så nemt som jeg troede med alle de boliger der bliver annonceret som ledige i det område jeg gerne vil bo, selvfølgelig er der banditter imellem udbyderne jeg klart skulle have min del af !

Den første lejlighed i Chania jeg var hooked på grundet beliggenheden blev pludselig 100€ dyrere pr måned end aftalt så smed næsten røret på i arrigskab fordi jeg havde ventet så længe på at se den, men hvad kan man forvente !

Den næste lejlighed var ikke en der kunne holde mig vågen om natten men var nødt til at finde noget så jeg havde en adresse der skulle bruges til ansøgningen om sygesikring. Den lå i Kissamos der ligger dejligt langt væk fra turist ræset i Chania så tog bussen fra hotellet jeg boede på og nød turen der det sidste stykke af vejen foregik i bjergene der gav et fantastisk kig ud over det azur grønne hav og millioner af oliventræer 360 grader rundt, så flot natur og savnede slet ikke palmerne 😉

Nå, jeg steg af bussen lige ud for ejendomsmæglerens kontor og gik ind hvor en ældre kvinde der slet ikke snakkede engelsk måtte ringe til sin chef fordi hun ikke forstod mig da jeg sagde pænt goddag så frygtede for resten af tiden der nu hun var så blank. Desværre blev oplevelsen ødelagt fordi damen forsøgte at få mig til at underskrive et A4 ark der selvfølgelig var på græsk, jeg nægtede pure for ville sgu ikke risikere noget, tænk nu hvis det var en vielsesattest og jeg skulle døje med sådan en gammel krampe resten af livet 🙁

Hun fnøs lidt da jeg nægtede at skrive under for havde nok glædet sig til at mine pensions penge skulle bruges til en næse operation, hold kaje et projekt der…

Lejligheden lå lige henne om hjørnet i selve Kissamos by jeg faldt for med det samme på grund af det lille torv, alt foregik stille og roligt og så kun et par turister. Ældre mænd sad og diskuterede højrøstet under gamle flotte træer mens de bællede den sorte tjære ned og skyllede efter med vand, lige så gamle matroner udvalgte møjsomt deres grøntsager og frugter i de små boder og forretninger der ligger i de små gader mens snakken gik der røg lige ind på min top 10 🙂

Fed fed lejlighed totalt renoveret og high tech hvor alt var styret elektronisk, som jeg skrev før var det ikke drømmen men kunne godt se mig bo der indtil jeg fandt noget permanent så sagde ja til damen mens vi gik tilbage til kontoret. Hun måtte selvfølgelig ringe til chefen igen og gav mig røret så jeg kunne aftale videre og fik så fat i bandit nummer 2, for der kom jo en masse salgspis på gebrokkent tyrkisk jeg kun forstod det halve af, men jeg stod helt ret da jeg lige pludselig forstod alt hvad han sagde, selv det på oldgræsk. Jeg skulle bare skrive under mente han og så skulle jeg betale kællingen 400€ i se gebyr !

Prisen på lejligheden var 400 € pr måned og aconto strøm, 2 måneder + 1 måned der er normalt men da han sagde at det kostede mig 400€ at se lejligheden begyndte dampen sagte at sive ud af ørene og jeg blev så gal at jeg afbrød forbindelsen selv om det var næsens telefon, den laver de sgu ikke med mig.

Så det var tilbage til start og hotellet jeg boede på, Summer Lodge hedder stedet og er et traditionelt græsk sted der er fint for mig, så er i ikke til turist gøglet er det et kanon sted med kun 20 min i bus til Chania der kører 3 gange i timen.

Så var jeg mere heldig med lejlighed nummer 3 jeg bor i nu. Igen tog jeg bussen til Kissamos hvor jeg ville blive samlet op på det gamle torv, og dælme om det ikke var en præst iført kjole der hentede mig, det skal lige siges at han manglede hatten for at være præcis. Men flinker fyr der heller ikke snakkede engelsk men dog var så meget med på teknologi bølgen at han brugte Google translate under forhandlingerne der foregik ved at han sagde noget og så læste en stemme op på engelsk der virkede super og uden fejl.

Ham og hans bror ejer bygningen der har 6 lejligheder og kun er et par år gammelt og ligger som i kan se 20 meter fra havet, lejligheden er fuldt udstyret inkl internet der bare virker.

Så nu bor jeg i hans lejlighed indtil April hvor han lejer den ud på uge basis og tjener kassen velsagtens, lejligheden har alt der er helt nyt for mig. Så for en gangs skyld kunne jeg dagen efter sætte mine 2 kuffeter, koge noget vand til en kop kaffe og så ellers bruge resten af dagen på at sidde ude på terrassen og nyde synet af havet, lukke skydedøren omkring midnat og så ellers krybe til køjs, hold kaje det var en god fornemmelse fordi det var afslutningen på rejser, hoteller og overnatning på bænke og gulv rundt omkring så trængte mentalt til en pause jeg har fået her.

Der ligger nogle restauranter til venstre for mig på promenaden og intet til højre for mig, jeg er den eneste beboer i huset så hygger mig over stilheden jeg ikke har oplevet i mange år men kommer desværre ikke så meget ud på grund af nakken, men jeg har fundet de nærmeste supermarkeder jeg lusker hen til og ringer så efter en taxi når jeg skal hjem igen for ikke at presse citronen alt for hårdt, det er korte ture så er lidt flink når jeg betaler der har fået flere af chaufførene til at give mig deres nummer, ja en kvindelig chauffør Kiki, tastede endda selv nummeret ind på min tlf 🙂 🙂

Dagens ret, lokum 🙂

Det går som det går og venter bare på at papirgangen sker lidt hurtigt så jeg kan blive opereret og glæder mig til at jeg kan komme lidt rundt som jeg plejer og fortælle jer om det. Og det får mig til at tænke på om jeg skal fjerne de Filippinske rejsemål på siden og senere erstatte dem med rejsemål på Kreta, hvad synes i ?

Det var bare det jeg ville sige.